Portugal Summer 2017

Mandag 18. Juni
Jeg fulgte Julia til barnehagen.  Hun hadde vært litt det oppe og fikk sove en time lenger enn hun pleierJeg dro hjem og hentet tingene og dro til togetDet var noen problemer med linjen  toget brukte over en time til Oslo S. Der var kjedeligEtter å ha spist i byen dro jeg til Gardermoen. Det ble litt handling  taxfreeblant annet diverse greier som skal være gave til Bruno. Jeg spiste en burger som var helt grei flyet satt jeg  bakerste rad  jeg måtte lwggw fra meg sekken en del seterader fremoverJeg sov en del  flyethørte  musikk og leste. Da jeg lander fikk der greit å finne bagasjenJeg fikk tatt ut penger og satt meg  undergrunnen til der jeg skulle boJeg måtte bytte en gang men det fikk greitEtter å ha sjekket inn og lagt fra meg utstyret  rommet gikk jeg til butikken og kjøpte pils og satte meg  et utkikkspunkt og drakk en øl.  Etter det gikk jeg tilbake til vandrerhjemmet og spiste middag. Der var diverse lokal mat med sardiner, diverse pølser og andre ting etter det pulser jeg litt med noen andre backpackere.

Tirsdag 19. Juni

Jeg sov til rundt 8 men stod ikke opp før i 9-tiden. Jeg spilte litt Pokémon Go og Ingress i Baixa og Rossio før jeg endte opp med å spise brunch. Jeg var innom noen kirker og markeder på veien. Etter brunchen gikk jeg mer rundt og havnet tilbake på urskikkspunktet jeg var på i går. Etter det dro jeg tilbake til vandrerhjemmet og slappet av litt. Etter å hageprodukter litt av det gikk jeg opp til festningen som ligger på en høyde ovenfor byen. Det var godt og varmt å gå opp. Det var ikke så verst å nyte utsikten på toppen.

Etter en stund gikk jeg tilbake til sentrum og møtestedet for turen jeg skulle på. Det var en mattur i Belém med We hate tourism tours (firmaet til Bruno). Det var en svensk familie, et amerikansk par fra Florida og en på min alder fra Texas. Vi havnet etterhvert på en restaurant hvor vi fikk Vinho Verde og diverse matretter. Først forretter og så hovedretter. Servicesenter klarte ved et uhell å helle en karaffel med Vinho Verde i fanget på han ene amerikaneren. Han fikk tørket det bort og det gikk heldigvis greit. Det var såpass varmt ar det som var igjen i stoffet fordampet fort. På veien til restauranten sa guiden det var 33 grader. Steder vi spiste var et av de stedene i Lisboa dom serverte Francesca men det orket jeg ikke.

Etter vi hadde spist dro vi videre til de mer sentrale områdene av Belém. Der stoppet vi opp og kjøpte Pasteis de Belém.  Alle likte kakene veldig godt. Etter kakene ble vi tatt litt med rundt i Belém og vist marinemuséet, Belém tower og et par andre ting. Siste stop var det kongelige palasset. I kanskje litt kjent portugisisk stil hadde de bare bygget 1/3 av palasset før de var tomme for penger men det var likevel stort. Vi delte en flaske portvin som guiden hadde tatt med før vi ble kjørt til møtestedet. Jeg dro med det amerikanske part og hun fra Texas til et utested dom lå på toppen av et parkeringshus. Jeg drakk bokstavelig med begge hender. De andre bodde i Caskais og måtte rekke siste toget. Jeg dro tilbake til vandrerhjemmet. Jeg ble sittende med en fra Australia og en fra California og drikke øl på takterrassen og jeg tror vi la oss etter 3. Jeg hørte på litt musikk og la meg til å sove i 4-tiden.

Jeg pleier som regel å ha  vannflaske liggende under puten når jeg er ute å reiser. I mangel på noe annet hadde jeg tatt med en boks Cola natten i forveien. Jeg hadde våknet i løpet av natten og drukket litt av den. Da de to jeg drakk med på terrassen hadde kommet hjem utpå morgenkvisten hadde jeg ligget og sovet og holdt rundt boksen. Jeg hadde heldigvis ikke sølt ut noe.

Onsdag 20. Juni

Jeg sov litt lenge og var litt rusk i halsen. Jeg sover på en sovesal for 10 stykker og på grunn av varmen hadde vi alt av dører til terrassen og vinduer åpne. Jeg hadde et vindu på hver side av sengen og sov følgelig i gjennomtrekk. Det var nesten så jeg hadde vind i skjegget. Jeg skal sove på samme sovesal når jeg drar tilbake mandag og skal lukke vinduene hvis jeg havner i samme seng. Jeg gidder ikke være tett i nesten og forkjølet når jeg skal fly hjem på onsdag.

Etter frokost tok jeg for meg deler av gamlebyen (Adama) og sentrum (Baixa-Chiado)som jeg ikke hadde tatt dagen i forveien. Jeg gikk cirka 15 kilometer tilsammen.

Torsdag 21. juni

Dette car dagen jeg skulle dra til Porto. Jeg stod opp i 8-tiden, dusjet og pakket. Jeg spiste frokost og tok ut kontanter før jeg tok metroen til Oriente som et tilsvarende Oslo S i Oslo. Billett til Porto ble kjøpt inn og det samme ble lesk. Det tok litt tid å komme seg til Oriente så jeg måtte vel ikke vente mer emm cirka 30 minutter. Toget var helt fult. Det satt ei ved siden av meg som sovnet med en gang. Jeg satte musikk og sovnet høvelig raskt jeg også. Etter å ha kommet frem til Porto gikk jeg til møtepunktet for å møte Bruno. Jeg trodde først han var forsinket slik portugisere ofte er men det viste seg jeg ventet på feil sted. Etter innkvartering gikk jeg ned til bykjernen og tittet rundt. Jeg gikk også til handleområdet og over Ponte Lois I til Vila Nova de Gaia og tittet litt rundt der før jeg gikk tilbake til sentrum. Da jeg var like i nærheten av broen spurte et eldre amerikansk ektepar om veien til broen. Jeg traff de tilfeldigvis igjen senere i byen og gav de en del tips om hva de burde se.

Fredag 22. Juni

I dag skulle jeg treffe Bruno og hadde satt vekkerklokken på 8. Han møtte meg og vi hentet kona hans og en amerikansk venninne av de som skule være med. Egentlig skulle vi henge i Porto men på grunn av São João (midtsommerfeiring I Porto som feirer Døperen Johannes) var mye av Porto stengt av. Vi dro derfor istedenfor på utflukt til Guimarães som ligger cirka en halvtimes kjøring nordøst for Porto. Vi besøkte først borgen i Guimarães. Det var der den første kongen av Portugal hadde sin residens etter å ha vunnet et slag over sin egen mor og fetter og erklært Portugal som eget kongedømme og uavhengig av Spania. Etter å ha vunnet den delen av Portugal dro han på tokt sørover og erobret mye av det som man i dag kjenner som Portugal fra maurerne.

Rett ved slottet hadde noen satt opp noe som lignet en middelalderlandsby. De viste frem masse våpner og rustninger og diverse bygninger. Etter å ha tittet på det gikk vi til andre deler av byen for å titte mer. Mye av sentrum var gitt samme middelalderpreg og folk hadde tatt på tidsriktig kostyme. Vi spiste også lunch som ble kjøpt i en bod som solgte mat. Vi spiste Sandes de porco som er en slags sandwich med svinekjøtt. Det er brukt noe som heter svart gris som en kun finner i Spania og Portugal som fores med epler, nøtter og lignende. Jeg har smakt det tidligere og det er det desidert møreste og beste grisekjøttet jeg har smakt noen gang. Jeg hadde noe lokal cider til. Jeg hadde ikke spiste noe særlig tidligere på dagen så jeg bestilte en cider til og en Sandes de porco til. Da var jeg skikkelig mett. Etter å ha tittet mer dro vi til en by som heter Braga og besøkte Bum Jesus som er et pilgrimssted. (Bum Jesus betyr noe slikt som "good Jesus" og det ble en slags catchphrase for hele dagen). For å komme helt opp tok vi en taubane noe tilsvarende det som er opp til Fløyen i Bergen. Det er en av de eldste fungerende banene av den typen i drift i Portugal og det ingeniørkunsten som lå bak designet var interessant. Det er to vogner som bytter på å kjøre opp eller ned. Den vognen som kjører ned har noen vanntanker som fylles på toppen og tyngdekraften gjør at den vognen går ned mens vognen som er på vei opp dras opp av vekten av dem som er på vei ned. Etter å ha tittet litt der satte vi oss på en terrasse og spiste is og nøt utsikten. Stedet lå på den høyeste fjelltoppen i området så det var god utsikt.

Etter å ha vært på toppen en stund dro vi tilbake til bilen og kjørte tilbake til Porto. Jeg avtalte å møte Bruno og kona hans på kvelden.  Som nevnt ovenfor var det feiring av São João i Porto og mye av grunne til at jeg besøkte Portugal akkurat nå var på grunn av denne feiringen. Jeg hvilte litt på rommet før jeg dro til sentrum og spiste. Det var masse barer som hadde uteservering og spilte musikk. Jeg fant et sted som solgte Sandes de porco og spiste mer av dette og drakk pils. Jeg var nå nede ved elvebredden til Duroelven og det var MYE folk ute og mer skulle der bli utover kvelden. Jeg møtte etterhvert Bruno og kona. Vi kjøpte øl, portvin på miniatyrflasker og forskjellige lokale kaker på veien. Dette er en av de viktigste folkefestene i Porto gjennom året så folk var ganske festglade. Folk fester i gatene til 8 og 9 på morgenen.

Da jeg kom til Porto i går hadde jeg sett flere steder som solgte plastikkhamre og blomster. Blomstene hadde noe som så ut som løk nederst, en lang stenger som var kanskje halvannen meter lang og en sort, rund blomst på kanskje 15 centimeter øverst. Disse blomstene ble opprinnelig brukt til å slå andre i hodet med under feiringen men etterhvert hadde plastikkhamrene tatt over og blitt mer populære. Disse hamrene lagde en pipelyd når de ble brukt. Jeg har sett et tall på 300.000 mennesker som samles i sentrum av Porto under denne feiringen så der var mye folk over alt og alle slo hverandre i hodet med enten blomsten eller en plasthammeren. Det var også noen som gikk rundt med digre kvaster med urter som de stakk opp i ansiktet på andre. Uansett om de brukte hammer, blomst etter urter kom de gjerne bakfra og litt overraskende. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg ble slått men antageligvis et par hundre ganger.

Ved midnatt var det et digert fyrverkeri som ble skutt opp fra noen flåter og broer fra Duroelven og masse folk hadde samlet seg på Porto- og Gaia-siden av elven. I portugisisk ånd startet den cirka 20 minutter forsinket men varte ganske lenge. Det var musikk til fyrverkeriet. Jeg hadde tatt med det store kameraet, et lite stativ og mikrofon så jeg tok opp fyrverkeriet på video. Etter showet dro Bruno og kona hjem mens jeg fortalte å ta del av folkefesten. Jeg hadde kjøpt med noen 20 cl ølflasker med Sagres (et av de to største øremerkene i Portugal) som jeg drakk rundt omkring mens jeg tok bilder og video av folkefesten. Jeg glemte igjen hettegenseren på rommet så etterhvert dro jeg hjemover ettersom det begynte å bli kjølig. På vei kom jeg over et digert band på kanskje 50 stykker hvor alle spilte diverse trommer og jeg tok opp et par av sangene deres på video. Det var ganske bra lydvolum på de så det hendte de startet noen innbruddsalarmer mens de gikk gjennom gatene. Jeg var vel hjemme igjen i 04:30 tiden og tok en deilig, varm dusj før jeg la meg.

Lørdag 23. Juni

Ettersom det ble sent i går sov jeg ganske lenge. Jeg hørte litt på musikk før jeg stod opp og dusjet. Jeg gikk ut og spiste frokost. Etter det dro jeg til Nova Vilage de Gaia (ligger på andre siden av Duroelven fra Porto) og tittet. I våres satte jeg sammen cirka 40 bilder til 1 fra forrige gang jeg var i Porto. Husker jeg ikke helt feil var det på rett under 400 megapiksler. Tar man et bilde med en vanlig kamera er det på cirka 15-20 megapiksler, litt avhengig av hvor nytt kameraet er, så bildet var ganske stort. Jeg har lyst til å lage to tilsvarende bilder som er bedre, et i dagslys og et i kveldssol, så jeg planla litt hvor jeg skulle ta bildene fra. Antageligvis skal er prøve å komme meg opp på noen hustak å ta bilde men jeg får se ann i løpet av morgendagen hvor lett eller vanskelig det blir.

Etter å ha tittet og planlagt litt dro jeg innom et porvinshus og kjøpte fire flasker med diverse portvin. Jeg dro tilbake til der jeg bodde med der før jeg slappet av litt ettersom jeg skulle møte Joana til middag. Etter å ha hvilt litt dusjet jeg og skiftet før jeg dro. Hun var relativt presis til å være Portugisisk. Det var lang kø der vi egentlig skulle starte så vi dro et annet sted for å ta en kaffe. Etter det dro vi til Café Santiago og hadde Franchesina. Stedet går for å ha den beste Franchesinaen i Porto og er veldig populær. Franchesina er en matrett som er vanlig i nordlige Portugal). Det var ikke noe kø når vi kom dit men det tok ikke lang tid før det var relativt lang kø der. Vi snakket løst og fast blant annet om kulturelle forskjeller mellom forskjellige land. Etter å ha spist dro vil et annet sted og hadde mer kaffe. Joana hadde jobbet med noen pasienter i hele dag (hun er psykolog) og måtte stikke etterhvert for å skrive noe dokumenter om noen av pasientene sine. I morgen skulle hun hjelpe ei venninne som driver en restaurant. Vi var sammen i cirka tre timer. Etter å ha sagt hadet gikk jeg en liten tur og tok bilder før jeg dro tilbake til der jeg bodde.

Søndag 24. Juni

Jeg gikk litt rundt i byen og spiste frokost på et tilfeldig sted jeg fant. Det var midt i en gågate og typisk turiststed. Frokostmenyen var egentlig helt teit men var sulten så gadd ikke finne et annet sted da jeg var sulten. Etter frokost titter jeg litt mer i området der jeg hadde spist før jeg gikk til Vila Nova de Gaia. Der fant jeg en takterrasse med lett tilgang som jeg fikk tatt noen bilder fra. Bildene var av Porto. Etter å ha tittet litt mer spiste jeg lunch på Transmontana som er en en restaurant jeg har pleid å ha til hver gang jeg har vært i Porto. Jeg ble stappmett. Etter å ha slappet av litt fortsatte jeg å spille på 18 banner missionet i Ingress jeg hadde begynt på før frokost. Heldigvis var ikke hver mission så langt. Da jeg var ferdig kom jeg over en botanisk hage som jeg spilte litt og tittet i. Der var det noen påfugler og masse andre fugler. Jeg satte meg ned på en café og kjøpte diverse drikkevarer. Jeg dro hjem og tok en omvei for å titte. Det var mørkt og jeg fikk noen skikkelig dårlige vinner av noen folk som kom bort til meg. Jeg var glad da jeg endelig var hjemme igjen. Det tok din tid før jeg sovet.

Mandag 25. Juni

Jeg stod opp i 9-tiden, pakket og dro. Jeg skulle møte Bruno i Lisboa i 5-tiden så ville ta et tog som dro i 11-tiden. Da jeg kom til togstasjonen viste det seg at toget var fult så jeg måtte ta neste. Alle fikk tilegnet plasser og jeg fikk plass der hvor to og to personer satt tvers ovenfor hverandre. Jeg fikk ikke noen god sitteplass eller fikk noe kvalitetssøvn. Ettersom jeg hadde fått litt forsinket avfart fra Porto hadde jeg dårlig tid med å rekke Bruno. Jeg dro innom vandrerhjemmet for å sjekke inn, la fra meg tingene og dro ut igjen. Jeg traff Bruno og Marta (ei jeg ble kjent med forrige gang jeg var i Lisboa) og vi tok en øl sammen ved LX factory.  De måtte haste videre så jeg dro til Belém og kjøpte Pasteis de Belém. Jeg spiste en på veien men spiste resten i bakgården på vandrerhjemmet. Jeg kom i snakk med to australske par som satt på nabobordet. Etterhvert ble der servert middag i form av tradisjonell portugisisk mat. Vi drakk litt øl sammen og snakket om diverse. Etterhvert gikk jeg å la meg.

Tirsdag 26. Juni

Det skulle være en walking tour på morgenen på vandrerhjemmet men det gadd jeg ikke. Gåturen skulle være til en mathallen jeg hadde vært i et par dager tidligere. Der ble man delt inn i Tobias som skulle kjøpe mat og lage den senere på kvelden. Den skulle så serveres til de andre gjestene som skulle spise middag på vandrerhjemmet. Jeg gikk dit av egen maskin men med en litt annen rute enn jeg hadde tatt et par dager i forveien da jeg hadde vært der. Da hadde jeg bare hatt igjenom men nå stoppet jeg opp et sted for å spise.

Onsdag 27. Juni

Jeg stod opp og pakket. Klærene jeg leverte til vask dagen i forveien hadde ikke vært ferdig tørket da jeg la meg så dro til resepsjonen for å hente. Jeg fikk utrolig nok plass til alt jeg skulle ha med hjem i sekken men den var tung. På flyplassen viste det seg den veide 23 kilo.

Etter å ha pakket ferdig dro jeg til mathallen i nærheten og spiste frokost. Cais do Sodré lå rett over gaten så jeg tok trikken til Belém rett etter frokost. 18 stykker Pasteis de Belém ble kjøpt inn for å bli spist på hytten i helgen. Trikketuren tok sin tid tilbake og jeg hoppet av ved Plaça do Comércio før jeg tittet litt i byenEtter tittingen dro jeg til flyplassenJeg hadde utrolig god tid men det skulle vise seg kom godt med. Køen til sikkerhetskontrollenvar lang som et vondt år og den snirklet seg fremJeg tenkte ikkeså mye over det da jeg kledde  meg den morgenen men jeg hadde  med en t-skjorte med SAMCRO (acronym  en kriminell motordykkelklubb i serien Sons of Anarchy)  forsiden og Grim reaper  hele ryggen. Da jeg hadde gått igjennom biperen i sikkerhetskontrollenble jeg prikket  skulderen av en av vaktene som snudde ryggen min mot en annen vakt og fortalte masse  portugisiskLurte litt  hva som hendte men var glad jeg slapp unnaVentet ille mer enn en times tid før flyet gikk og brukte den tiden  å lese. Flytider var lang og kjedelig. Da jeg landet hadde jeg 40 minutter til siste tog gikk hjem ig det gikk med 10 minutters klaringHadde jeg blitt stoppet i tollen ville jeg slittbåde med tiden og ar jeg hadde med alt for mye drikke. (en flaske sprit, fire flasker portvin, fem flasker portugisisk øl og tolv bokser Aass IPA  6.8%).