Travel letter from Portugal, winter 2012

Tirsdag 6. November
Flyet var en halvtimes tid forsinket fra Gardermoen. Jeg drepte ventetid med å se på Netflix. Flyturen på tre timer og tre kvarter gikk ganske fint. Jeg hadde fløyet med TAP en gang før g da var jeg veldig misfornyd med servicen. Denne gangen var alt meget bedre. Jeg hørte på musikk på iPaden hele tiden. Etter at vi landet måtte vi vente en stund på bagasjen men da den kom gikk sentrale vegen ut. Heldigvis var Bruno der og vi kjørte hjem til han. Han bor halvveis mellom Lisboa og Sintra så det tok heldigvis ikke lang tid før vi at fremme. Vi spiste og fjaset før vi la oss. De har jo ikke gulvvarme her i Portugal så jeg fikk utdelt tøfler da jeg kom. En ting jeg ikke ar vendt meg til på turene mine til Spania og Portugal er at det er så himla kaldt i 4 og 5-tiden på morgenen. Kroppen vender seg raskt til temperaturer på dagtid men jeg har enda til gode å vende meg til kulden på nattestid. Vanligvis får en kun et laken til å ha over seg men Bruno hadde gjort klar sengen min med ikke mindre enn 5 tepper. Jeg tror jeg aldri har sovet i en så hard seng før men jeg sover sjeldent godt her nede

Onsdag 7. November
Hadde fått et lass med tepper av Bruno og hadde det varmt og godt natten. Vi stod opp i 10-tiden og spiste frokost. Kontoret hans er i sentrum så jeg satt på med han inn til byen. Mens han jobbet så jeg igjen alle kjente og kjære steder. Det at deilig endelig å være "hjemme" igjen. Det er en El corte Ingles litt utenfor bykjernen. De gangene jeg har vært i Spania pleide jeg alltid å handle mat i kjelleren på El corte Ingles. Hele den nederste etasjen er full av matbutikken og de har stort og bra utvalg. Jeg tok en titt på resten av varehuset og de hadde en del Star Wars-relaterte ting i etasjen med leketøy.

På kvelden dro Bruno og jeg til et sted i Sintra og spiste. På vei dit stoppet vi på veien og kjøpte oss et par litersflasker med Sagres (Sagres er et av de to største ølmerkene i Portugal) før vi dro til restauranten. Stedet vi spiste på har spesialisert seg på kylling og det er antageligvis den beste kyllingen jeg har spist noen gang. Vi delte en mugge med hvit sangria til maten. Jeg hadde aldri prøvd hvit sangria før men det var ikke så verst. Da vi kom hjem satt vi oppe litt før vi la oss.

Torsdag 8. November
Vi stod opp litt tidligere enn dagen før, spiste frokost og dro til byen. Jeg hadde tatt med brunost til Bruno og i dag lagde han toast med brunosten. Jeg har aldri hørt om noen som har gjort tilsvarende så jeg va litt spent på hvordan han skulle reagere på det men han sa det ikke smakte så verst. Jeg hadde tatt med Fløtemysost så den er jo en av de mildeste brunostene.

Jeg Hadde gjort meg kjent med t-bane systemet og busslinjene da jeg dro til El corte Ingles dagen i forveien så jeg tok en del offentlig transport frem og tilbake denne dagen. Jeg var blant annet på Museu da cidade som er et bymuseum som forteller om Lisboa sin historie fra tidenes morgen. Muséet er innredet i et gammel, digert herskapshus. I hagen var det en diger flokk med påfugler. De var ganske tamme av seg og jeg kom meg helt innpå flere av de. Jeg var også innom Carmo archeological museum som ligger i sentrum av Lisboa. Muséet er innredet i ruinene av en gammel gotisk kirke. Jeg fikk tatt en del bilder av Ponte 25 de Abril. (det er en diger bro som ligner på den i San Fransisko og går over elven Tejo som deler Lisboa fra enkelte av forstedene). Selv om jeg ikke gjorde så mange flere museum den dagen gjorde jeg endel offentlige områder i sentrum av Lisboa. Jeg at en tur innom vandrerhjemmet jeg har bodd på de tidligere gangene jeg at vært i Lisboa og pilset litt. Jeg prøvde en ny utgace av Sagres som jeg ikke hadde prøvd før. Selv om den var på nesten 6,5 prosent merket en neste ikke alkoholen. Selv om det er tre år siden jeg var der sist var det enkelte av de som jobbet der som husket meg. Jeg møtte Bruno sent på kvelden og vi dro hjem og la oss.

Fredag 9. November
Stod opp i syv-tiden. Sikkert på grunn av pilsen så hadde jeg sovet dritdårlig. Både kaldt og bråkete fra hanen utenfor. Bruno skulle levere en av bilene sine til EU-kontroll så jeg ble igjen på kontoret hans og slappet av før jeg gikk ut for å gjøre byen. Denne dagen ble brukt til å gjøre Belém. Det er en forstad til Lisboa hvor de har en del interesante museér, monument og et digert kloster.  Det er også er bakeri her som lager Pasteis de Belém og det erbverdens beste kaker. Jeg vil nesten si de er verdt turen alene. Siden dette er tredje gangen jeg er i Lisboa har jeg tatt en del bilder som er litt annerledes enn jeg har tatt tidligere og det ble mye bilder i klosteret. På kvelden lagde Bruno og jeg middag sammen og pilsen litt hjemme.

Lørdag 10. November
Denne dagen ble brukt i en den av Lisboa som jeg ikke hadde vært i før. Bruno satte meg av på startpunktet for trikk nummer 28. Denne trikken tar deg med gjennom det som er å se i Lisboa. Jeg tok den til endestasjonen før jeg gikk til en del av byen jeg ikke har vært så mye i enda. Jeg var blandt annet på "thiefs market" som er noe ala et loppemarked. De solgte ganske mye rart der for å si det mildt. Jeg besøkte også et kloster, katedalen, festningen og gamlebyen. Bruno hentet meg ved katedralen g han tok meg med til noen utkikkspunkt hvor en hadde god utsikt over byen. På kvelden dro vi til et vandrerhjemmet i sentrum og spiste middag. Vi fikk kylling der også g den at veldig god. Det ble en del tilhørende rødvin og Ginja. (det er en typisk portugisisk hetvin laget av kirsebær).

Søndag 11. November
I dag var det opp til vanlig tid. Bruno kjørte meg til sentrum. Jeg pakker før jeg la meg i går og satte igjen sekken på kontoret hans. De to forrige gangene jeg har vært i Lisboa har jeg hatt lyst til å dra til Christo Rei som står på den andre siden av elven for Porto. Det er en kopi av statuen av Jesus i Rio og ganske stor. Etter en båttur og en busstur var jeg ved statuen. Det blåste såpass mye da jeg hadde problemer med å holde telezoomen stabil da jeg stod ved foten av statuen og tok bilder av Lisboa. Siden det blåste såpass mye var jeg usikker på om jeg skulle driste meg opp i statuen men jeg bestemte meg for å gjøre det. Statuen er over 100 meter høy så det blåste enda bedre ser oppe. Merket at heisen vibrerte og kom bort i veggene på vei opp. Utsikten var veldig bra og jeg fikk tatt en del bilder derfra, både av byen og av broen over elven. Statuen ble bygget rett etter andre verdenskrig og tanken er at den/Jesus skal ha Lisboa i sitt hjerte og bringe fred til de som bor i byen. Det ble bestemt å bygge den rett før andre verdenskrig som et løfte til "øvrigheten" om ikke å bli med i andre verdenskrig. Etter å dratt tilbake til sentrum gjorde jeg litt mer av sentrum og hentet sekken på kontoret til Bruno. Deretter dro jeg til togstasjonen og videre til Porto. Togturen tok cirka tre timer.

Jeg har bodd på vandrerhjemmet jeg bor på nå tidligere og det er deilig å ha dyne igjen. ;)  jeg kjenner folk som bor her som jeg skal treffe mens jeg er her.

Mandag 12. November
Jeg sov vel til cirka  9 og spiste frokost. Mens jeg spiste snakket jeg litt med ei fra New Zealand som har reist 6 måneder rundt i Europa. Etter frokosten gikk jeg over Ponte Eiffel til Vila Nova de Gaia. Ponte Eiffel er en bro som i sin tid ble laget av den samme Eiffel som lagde tårnet i Paris. Været var ganske varm og jeg har gått med t-skjorte hele tiden mens jeg har vært her. De innfødte har sett på meg som ganske rar og år selv i jakke og lue. (til mitt forsvar er det 18-20 grader). Ponte Eiffel går over elven Duoro som deler Porto fra Vila Nova de Gaia som regnes for å ære en forstad. Selve elven er cirka 100 meter bred. All portvin som lages i Porto lages i Gaia og druene dyrkes lengre inn i Duoro-dalen. På vei over broen stoppet jeg og åpnet en duggfrisk boks med Cola Zero som jeg drakk med sugerør. Himmelen var lyselå og eg nøt utsikten over broen. Livet var egentlig ikke så verst.

Jeg hadde ikke vært så mye i Gaia før så jeg tok et dypdykk i den delen av byen. Skoindustrien i Portugal ligger i nord så det er utrolig mange skobutikker her. På min vandring i Gaia kjøpte jeg to nye par med sko som var ganske kule. De kostet ikke mer enn 31 Euro til sammen heller så sko er ganske billige her. Etter en del timer i Gaia snudde jeg hjemover til vandrehjemmet. Jeg kjøpte blandt annet med meg tre literflasker i glass med Sagres og Pasteis de Nata (kopi av Pasteis de Belém) i butikken på vei hjem. Jeg pilset en del med hun fra New Zealand og en britisk fyr jeg så har blitt kjent med mens jeg har bodd her. Vi hadde Francesinha til middag. Det er en rett som er typisk for Porto som du ikke finner lengere sør. Den består av to brødstykker oppå hverandre. Mellom de er de halvannen til to centimetre med diverse skinker og kjøtt. Den serveres med pommes frittes og en skikkelig god saus. Sausens viktigste bestanddel er whiskey og øl. Dette høres kanskje ikke så godt ut men det er en av de beste rettene jeg vet om. Til dessert fikk vi røstede kastanjer. Jeg var usikkerpå hvordan det ville smake men det var faktisk ganske godt. På gaten selges grillete kastanjer over alt men det går ann å koke de eller ha de i ovnen. I ovnen skal de være i cirka 30 minutter og en lager et snitt i skallet før de stekes/kokes og tar litt salt på. Kastanjene smakte omtrent som nypoteter og var ganske godt. En blir ganske "gassete" av det så jeg er glad jeg hadde soverommet for meg selv. (jeg bor egentlig på et rom for fire). Til kastanjene drakk vi Jeropiga. Det er en type hetvin som ligner på cherry. Etter en stund gikk på en irsk bar hvor jeg drakk en del sangria.

Tirsdag 13. November
Jeg sov vel til cirka ti, tok en lang og deilig dusj før jeg dro til togstasjonen. Jeg dro til Guimarães. Den byen er europeisk kulturhovedstad i 2012 og ligger cirka halvannes times tid utenfor Porto. Byen ar veldig stor historisk verdi for dannelsen av Portugal som land og noe av det første som møter deg når du kommer dit er "Aqui nasceu Portugal" som betyr noe slikt som "her ble Portual født". Da jeg besøkte festningen gikk jeg til taket av det høyeste tårnet. For å komme helt opp måtte jeg klatre opp en skikkelig knirkete stige og krype ut en liten åpning. Siden jeg hadde med en tung fotobag var det hele var ganske risky men siden jeg først stod på toppen av stigen måtte jeg ut. Jeg tror ikke jeg skal forelle hvordan det var å klatre inn hullet og komme seg ned stigen med tung fotobag igjen. Etter å ha gjort festningen og palasset gjorde jeg noen museum og den gamle delen av byen. Etter en del timer med det bar det hjem til Porto. Jeg holdt på å sovne på toget og satte på diverse mengder med punkrock for ikke å sovne. På kvelden sosialiserte jeg en del med de fra vandrerhjemmet.

Onsdag  14. November
Denne dagen var det generalstreik i Portugal, Spania, Italia og Hellas. All offentlig transport i Portugal var derfor rammet. Det var store demostrasjoner på torget rett ved der jeg bodde. Det var litt ironisk at jeg gikk med “free hugs” t-skjorten den dagen mens jeg så på demonstrasjonene. Jeg hadde opprinnelig tenkt til å dra til Vila Real men utsatte det til dagen etter. Vila Real er en liten by som ligger omtrent rett best for Porto, halvannen times tid med buss. Istedenfor brukte jeg dagen i Gaia og tok bilder og besøkte et portvinshus. Alle portvinshusene i Porto ligger i Gaia hvor portvinen lagres i underjordiske kjellere. Jeg kjøpte tre flasker med Late Vintage Port. På grunn av krigen(e) mellom England og Frankrike var det sanksjoner mot fransk vin i England og en kunne kjøpe portugisisk vin for en billig penge. Vinen tålte som regel ikke transporten til england og en tilsatte sprit for å øke holdbarheten på vinen. På kvelden sosialiserte jeg med en kiwi, en brite og en portugiser jeg hadde blitt kjent med.

Torsdag 15. November
Denne dagen stod jeg opp litt tidlig og dro til Vila Real. Bussholdeplassen jeg tok lå rett ved siden av vandrerhjemmet jeg bodde på. Det var ganske fin natur i området i Vila real men selve byen var ganske skuffende. Det eneste å se i byen var Mateus' Palace som lå cirka fire kilometer utenfor byen. Alle butikkene var stengt mellom 12.30 og 14.00 så jeg fikk aldri noen informasjon fra turistinformasjonen. Jeg tok derfor en taxi til palasset. Palasset er avbildet på ganske mange vinetiketter så dere har sikkert sett bilder av det. Etter å ha tatt en titt utenfor og inni fant jeg nærmeste bussholdeplass og tok bussen tilbake til sentrum. Jeg rakk akkurat bussen tilbake til Porto (hvis jeg ikke hadde rukket den måtte jeg ha ventet en time på neste). Jeg dro tilbake til vandrerhjemmet og slappet av litt før jeg dro til togstasjonen og tok toget tilbake til Lisboa og Bruno. Etter seks timers reiseing den dagen ble det en stille kveld på oss. Vi spilte litt fotballspill på iPaden til Bruno før vi la oss.

Fredag 16. November
Denne dagen fikk jeg sove lenge. Bruno begynte ikke på jobb før klokken 12. Han skulle først på et møte i Sintra så jeg satt på med han dit. Det regnet hunder og katter så turen rundt i Sintra ble ganske amputert. Jeg kom meg etterhvert inn til Lisboa sentrum med lokaltoget. etter å ha vært der en stund dro jeg til kontoret til Bruno. Bruno har kontor i et digert femetasjes gammelt fabrikkbygg og denne dagen skulle det være en åpen dag der. Jeg hjalp til med forbredelsene før festivitetene begynte. På middagen Bruno og jeg hadde vært på på vandrerhjemmet en ukes tid i forveien ble vi kjent med to nedelendere som jobbet i samme bygget. De kom innom i løpet av kvelden. Det ble mye sosialisering og mange hyggelige mennesker. En kompis av Bruno er tattoør og han tattoerte ei berte på kontoret under festen mens folk så på. Ikke akkurat det jeg ville gjort men hver sin smak. Bruno er ganske krativ så han skal lage tegningene mens kompisen skal tattoere. I Portugal er det vanlig å skryte på seg å være bedre enn sin neste. Forteller du at du har gjort det bra kommer det en annen og sier han har gjort det enda bedre. Som en ironi ovenfor dette har Bruno og kompisen startet firmaet Matei Dois som betyr “Jeg drepte to” på portugisisk. Jeg hadde med kameraet og tok masse bilder.

Lørdag  17. November
Denne dagen spiste vi frokst i gamlebyen av Lisboa som heter Alfarma. Vi spiste på et skikkelig lokalt sted og jeg spiste Cozido. Det kan best beskrives som en type lapskaus som består av biff, svinekjøtt, kylling, bønner, oliven, ris, pølser og poteter. Vi delte en mugge hvit vinho verde . Noen av de pølsene som fulgte med hadde en ganske rar konsistens for å si det mildt og det var greit å ha noe å skylde det ned med. Etter frokosten gikk jeg rundt i Alfarma mens Bruno dro på jobben. Alfarma kan i beste fall beskrives som et virrvarr av gater og er ganske uoversiktlig. Heldigvis hadde jeg solen å “navigere” etter så jeg hadde en viss formening over hvilken rettning jeg gikk i. hadde det vært mørkt hadde jeg antagelig forsvunnet der inne. Utpå kvelden møtte jeg Bruno og vi dro til en forstad hvor han trente fotball. Etter det dro vi til enda en lokal restaurant og spiste middag. Jeg spiste Prego som er en rett bestående av flatbanken kjøtt med masse løk, hvilløk, et egg, pommes frites og grønnsaker.  Etter det kjørte vi hjem, jeg pakket litt mens vi spilte spill.

Søndag 18. November
Jeg stod opp klokken 6 og vi dro til flyplassen i 7-tiden. Hver dag vi kjørte til byen hadde vi spilt tungrock men denne dagen spilte vi klassisk musikk i bilen.

Denne gangen har jeg sett Portugal i et litt annet lys enn tidligere og mye av dette skyldes nok at jeg stort sett har bodd sammen med og hengt sammen med innfødte i langt større grad enn jeg noen sinne har gjort på tidligere turer. Jeg har blitt kjent med ganske mange portugisere og en del av disse kommer jeg nok til å holde en del kontakt med i fremtiden. bruno og jeg kom frem til at jet var tre år siden jeg var i Portugal forrige gang og det skal iallefall ikek gå like lenge før jeg gjør det igjen.