Travel letter from Warszawa and Berlin, Desember 2013

Onsdag 4. desember
Etter at vi hentet bagasjen på båndet fant vi toget som gikk inn byen. Vi traff en på flyplassen som hjalp oss med billetter, hvor vi skulle av og så videre. Han skulle av før oss så han fikk konduktøren til å si ifra når vi skulle av.

Det gikk greit å finne vandrerhjemmet. Trappegangen var litt slitt men romnet var ganske greit. Etter å ha lagt fra oss gikk vi ut og gikk en liten tur i nabolaget. Vi spiste tradisjonell mat. Vi hadde hver vår suppe til forrett og hamburger til hovedrett. Suppene var de beste vi spiste i Warszawa. Etter det la vi oss.

Torsdag 5. desember
Vi sov ganske lenge og gikk til torget mellom gamlebyen og det kongelige slottet. På veien kjøpte vi frokost på et bakeri. Der var møtestedet for en walking tour om gamlebyen til Warszawa. Turen tok cirka to timer og gav et bra innblikk i byens historie. Etter touren gikk vi til et utkikkstårn rett ved. Etter det gikk vi i gamlebyen og så i en kirke. Lunchen ble spist på en restaurant i gamlebyen og det var det dyreste måltidet vi spiste i Warszawa. Etter det gikk vi til vandrerhjemmet og slappet av.på kvelden gikk vi til et lokalt sted og spiste tradisjonell mat og drakk pils. Vi prøvde nye merker på hver runde. To runder med pils, suppe til forret og hovedrett til begge kostet cirka 160 kroner.

Fredag 6. desember
Stod opp i 11-tiden og spiste frokost/lunch på et tradisjonelt sted rett over torget for slottet. Etter det gikk vi til det kongelige slottet og tok en omvisning. Det var endel knotibg først med at vi måtte henge fra oss ytterjakkene. Ifølge brodjyren vi hade fått var det anbefalt å bruke 1,5 timer. På 45 minutter hadde vi tatt to runder. Første runden gikk litt vel raskt på grunn av at vi var stresset då vi brukte runde nummer to til å få med oss et par ting fra behynnelsen av runden.

Etter slottet møtte vi opp ved en statue utenfor slottet og gikk på en to timers walking tour om det jødiske Warszawa. Det dekket et ganske stort, geografisk område og var på mange måter en veldig sterk tur. Det blåste ganske sterkt og var tett sne i luften. Omvisningen var ferdig et par kilometer unna der den startet og vi benyttet anledningen til å titte i noen butikker før vi spiste og gikk hjem. Etter å ha varmet oss en stund gikk vinut og spiste. De var litt for effektive de som jobbet der så vi brukte cirka 45 minutter på tre retter før vi var ute igjen. Ei av servitrisene hang ved kassen rett ved der vi spiste og det var et ekstra stressende  moment. Vi spiste rødbete-suppe til forrett mens jeg spiste pølser. Kristin spiste dumplings. Vi hadde mektig sjokoladekake til dessert som vi ikke orket hele av. Pris cirka 250 kroner. Etter det gikk vi tilbake til vandrerhjemmet.

Lørdag 7. desember
Vi stod opp og sjekket ut fra vandrerhjemmet. Så gikk vi til togstasjonen og kjøpte billetter til Berlin. Deretter tittet vi litt rundt og kjøpte mat og drikke til togturen. Togturen tok 5 timer. Det var ganske flatt og monotont landskap. Vi delte avlukke med en fyr på vår alder som skulle på fest. Han satt vel på cirka 2.5 timer fra Warszawa. Vi snakket med han om bøker (sci fi og fantasy) i tilleg til diverse serier. Da vi kom frem til Berlin fant vi frem til der vi skulle bo. Etter å ha lagt fra oss dro vi til byen og gjorde oss kjent i området runt Alexanderplatz. Det meste var stengt men vi fant et sted som solgte chilliwürst.

Søndag 8. desember
Stod opp klokken 9, dusjet og dro til byen  for å rekke en omvisning klokken 11. Det var en free walking tour som tok oss med rundt til forskjellige viktige steder i Berlin sentrum. Den startet på Branderburger Tor og sluttet samme sted. Etter omvisningen gikk vi for å spise. Stedet var anbefalt av guiden men vi fant etterhvert ut vi hadde gått på nabostedet. Vi bestilte potetsuppe til forrett og en hovedrett hver. Vi ble mette av potetsuppen og ble overveldet av størelsen på hovedretten. Vi brukte tid på å spise ferdig og var sprekkferdige da vi var ferdige.

Etter å ha spist gikk vi til museumsøyen og gikk på et gammelt museum som var veldig bra. Det tok for seg en del ting fra antikkens verden. Vi var der halvannen time men skulle vært der lenger. (Vi gikk da det stengte). Etter det tittet vi på et julemarked før vi gikk hjem. Etter litt avslapping på rommet gikk vi til byen en tur. Da vi kom hjem drakk vi en hqlvliter på fellesområdet på vandrerhjemmet.

Mandag 9. desember
Vi stod tidlig opp for å ta en walking tour klokken 11. Da vi kom frem til møtestedet fikk vi vite den ikke startet før klokken 14. Vi gikk derfor til Checkpoint Charlie-museet i tilleg til et julemarked og en sjokoladebutikk. Den guidete turen vi gikk på var om det tredje riket ogt tok oss med gjennom deler av Berlin sentrum. Turen varte i tre timer. Etter den gikk vi innomet kjøpesenter før vi dro tilbake til vandrerhjemmet. Jeg skiftet og dro på konsert med The piano guys mens Kristin var igjen. Etter konserten dro Einar hjem.

Tirsdag 10. Desember
Vi stod opp i 9-tiden, dusjet gikk. Vi kjøpte med oss lunch i en butikk og kjøpte frokost på chiliwürst som ble spist på veien. Vi gikk til møtepunktet og kjøpte billetter til guidet tur til Sachsenhausen som startet klokken 11. Turen var veldig interesang og veldig lang. Vi  var tilbake i Berlin i 17-tiden. Etter det gikk vi til tv-tårnet. Der så vi først på utsikten før vi gikk en etasje opp og spiste turens dyreste middag.

Etter det gikk vi til en sjokoladebutikk som lå ved den franske kirken og kjøpte bamsebokser til kidsa. Etter det gikk vi til en klesbutikk og kjøpte jule- og bursdagsgaver til barna. Etter det kjøpte vi chilliwürst på veien og dro hjem. Da vi kom til vandrerhjemmet hadde vi vært ute i mer enn 10 timer.

Onsdag 11. Desember

Siden dette var avreisedagen ble det litt stress. Både Kristin og jeg liker å ha veldig god tid når vi skal til flyplasser og lignende. Vi dro aller først til en Ampelmann-butikk. Vi fant en på kartet på iPaden til Kristin og rotet litt med å finne den. Etter å ha tittet litt kjøpte Kristin diverse til barna. Etter det dro vi til Alexanderplatz og spiste lunch på Carrywürst før vi tok toget til flyplassen. Det kjøpte vi sjokolade til barna som vi fordelte i bamse-boksene vi hadde kjøpt et par dager i forveien.