Travel letters Spain, fall 2008

Reisebrev fra høsten 2008
Dette er en oversikt over hva jeg gjorde da jeg var i Spania i september 2008. På denne reisen gjorde jeg den østlige delen av landet.

Mandag 15 september 2008
Dette skulle være den første ferien min helt alene. Jeg hadde lest mye på forhånd og hadde en ganske god idé om hvilke byer jeg skulle reise innom. Planen var å fly fra Oslo til Barcelona. Fra Barcelona skulle jeg videre til Valencia før jeg skulle dra tilbake til Barcelona igjen. Slik skule det ikke bli.

Selve flyturen til Barcelona gikk ganske greit selv om jeg ble sjekket litt ekstra i sikkerhetskontrollen på Gardermoen. Det var antageligvis nøklene jeg hadde i pengebeltet rundt livet som var årsaken. Pengebeltet hang fremdeles rundt livet så jeg pep da jeg gikk igjennom metalldetektoren. Jeg ble ganske irritert på sikkerhetsvakten som sjekket meg på grunn av måten han oppførte seg på men det er vel ikke mye en kan gjøre når de setter i gang med opplegget sitt.

Veibeskrivelsen til vandrerhjemmet var egentlig ganske grei så jeg fant raskt frem. Da jeg hadde kommet meg til vandrehjemmet la jeg fra meg sekken min og begynte å titte på byen. Jeg hadde vært i byen en gang tidligere men da hadde jeg ikke fått en skikkelig føling med den. Nå var jeg dessuten alene så jeg kunne kjøre mitt eget opplegg. Etter å ha gått rundt i byen i 9 timer og sett på de mest kjente stedene dro jeg tilbake til vandrerhjemmet og la meg. Jeg delte rom med tre tyske venninner som jeg ikke snakket så mye med.

Tirsdag 16 september 2008
Etter å ha sovet sånn passe stod jeg opp i 09-tiden og dro til buss-stasjonen. Der ventet der en stund før tok jeg bussen til Valencia og bussturen tok cirka 4 timer. Det var deilige, brede skinnseter i bussen og jeg hørte på musikk hele veien.

Vandrerhjemmet jeg bodde på i Valencia lå midt i gamlebyen. Da jeg kom frem til gamlebyen var jeg i tvil om hvilken vei jeg skulle gå inn for raskest mulig å finne vandrerhjemmet. Da jeg mislykkes i dette selv prøvde jeg å finne noen jeg kunne spørre om veien. Dette skulle vise seg Å være heller vanskelig da jeg ikke fant noen som kunne engelsk. Etter å ha lett en stund og prøvd meg på en del mennesker fant jeg endelig ei som snakket flytende engelsk. Det viste seg hun hadde bodd i England og at det var grunnen til at hun kunne språket så bra. Etter en titt på kartet og en lengre forklaring fant jeg endelig vandrerhjemmet. Det var egentlig ikke så vanskelig å finne men når en er på et helt ukjent sted er det ikke helt lett å finne frem. PÅ kvelden gikk jeg en tur i byen for å skaffe meg et overblikk og få en føling med byen. På vandrerhjemmet delte jeg et rom med to venninner fra Philadelphia. Den ene av dem fikk jeg ganske god kontakt med og jeg brukte litt tid på å bli kjent med henne.

Onsdag 17 september 2008
Jeg stod opp ganske tidlig på dagen og dro til et møtested ikke så langt fra vandrerhjemmet. Der møtte jeg en gruppe mennesker fra forskjellige vandrerhjem som skulle være med på en tapas tour. Det var med et engelsk vennepar, to australske jenter og en australsk fyr som bodde på samme vandrerhjem som meg. Touren gikk gjennom diverse tapasbarer og tok en del timer. Etter tapas touren satte jeg meg på takterrassen på vandrerhjemmet, snakket litt med han australske fyren og leste litt. Tidlig på kvelden gikk jeg til en matbutikk i nærheten og handlet litt. Jeg kjøpte blant annet en sixpack med Heineken som jeg tok med til takterrassen på vandrehjemmet. Mens jeg drakk den ble jeg kjent med en tysker som lå i en liggestol og så på stjernene. Etter å ha snakket med han en stund gikk jeg ned til kjøkkenet og drakk mer sammen med noen som hadde vorspiel. Det var for det meste folk fra New Zealand og Australia der og da de gikk ut på byen la jeg meg i to-tiden.

Torsdag 18 september 2008
Jeg stod opp i ni-tiden og gikk til buss-stasjonen hvor jeg låste sekken min inne i et skap. Fra buss-stasjonen gikk jeg i og langs Jardines de Turia mot havet. Jardines de Turia er opprinnelig et elveleie som de gjorde om til en park etter at de flyttet elven utenfor bykjernen etter en serie med oversvømmelser. Etter et par timers gåtur kom jeg frem til The City of Arts and Sciences. Det er en samling bygninger som har et ganske nytt og moderne design. Da jeg hadde vært der en liten stund gikk jeg til stranden for å bade. Der fant jeg ikke noen steder å skifte så jeg gikk inni et skur og skiftet til badebukse. Jeg kunne sikkert delt ut sveiserbriller før jeg gikk ut for å bade men det var ingen som klagde så da gikk det greit. Vannet var ganske varmt og deilig. Jeg tror ikke jeg har kjent såpass varmt badevann hjemme i Norge men det kan godt hende jeg synes det var ekstra deilig da jeg hadde gått 6 timer i byen også. Etter å ha slappet av på stranden dro jeg tilbake til buss-stasjonen og tok bussen til Madrid.

Også denne bussturen tok 4 timer så jeg var ikke i Madrid før lenge etter mørkets frembrudd. Det bor cirka 3.5 millioner mennesker i Madrid så det var ganske interessant å se lyset fra byen nærme seg i mørket. Bak meg på bussen satt ei spansk dame som jeg fikk litt kontakt med. Opprinnelig spurte jeg henne hvor lenge bussen skulle stanse på en bensinstasjon vi stoppet ved men siden hun snakket engelsk ble det til at vi ble litt kjent. Det viste seg at hun bodde på Makrellbekken for flere år siden og hun husket litt norsk også. Da vi kom frem til buss-stasjonen fikk hun tak i kart hos turistinformasjonen på stasjonen og merket hvor jeg bodde på kartet. Hun fikk også tak i et kart over metroen og markerte hvilken bane jeg skulle ta for å komme meg frem. Veibeskrivelsen til vandrehjemmet fra metrostasjonen var ganske lett Å finne frem til og etter jeg hadde sjekket inn og lagt fra meg sekken min gikk jeg litt rundt i Madrid for å få et oversiktsbilde av byen. Jeg var tilbake i vandrerhjemmet i to-tiden.

Fredag 19 september 2008
Det vandrerhjemmet jeg hadde bodd på den første natten var fult den andre natten så jeg måtte sove en natt på et annet vandrerhjem. Det lå ikke mer enn 20 minutters gange fra det jeg hadde sovet på men jeg knotet litt med å finne det grunnet en litt dårlig veibeskrivelse. Vandrerhjemmet var ganske moderne innredet men det var veldig stort og upersonlig i forhold til min smak. Jeg snakket litt med en kanadier på rommet mens jeg la fra meg sekken på rommet men jeg mislikte det vandrerhjemmet og var glad jeg hadde booket på det jeg som på natten tidligere på resten av oppholdet mitt i Madrid.

Etter jeg hadde redd sengen og låst fast sekken til køyesengen gikk jeg ut og gjorde handleområdet i byen. Litt utpå dagen møtte jeg opp på Puerta Del Sól. En statue på denne plassen var møtestedet for en guidet tur i byen av SANDEMANs NEW Europe. Vi ble tatt med på en fire timers tur rundt i sentrum av Madrid og fikk en grundig innføring i historiske hendelser og steder i byen. Vi hadde lunch/lett middag på et spisested underveis på turen. Da dette var ferdig gikk jeg tilbake til vandrerhjemmet for å vaske klær. De hadde skikkelig dårlige maskiner på vandrerhjemmet så det tok ganske mange timer å få vasket og tørket det. Mens jeg ventet på at klærne skulle bli vasket og tørket ble jeg kjent med ei berte fra Australia som het Maria. Hun vasket også klærne sine. Mens vi ventet på at de skulle tørke gikk vi en liten tur i byen. Da det tok såpas lang tid før det ble tørket fikk jeg ikke lagt meg før klokken tre på natten.

Lørdag 20 september 2008
Jeg sov litt lenger enn jeg pleide på grunn av at jeg la meg så sent natten i forveien og hadde fått litt skavanker på turen. Jeg hadde hatt skyfri himmel og sol under hele oppholdet så jeg hadde fått blemme på nesen. I tillegg til dette var jeg støl i bena fra dagen i forveien. Da det har vært over 30 grader under stort sett hele oppholdet så jeg hadde fått digre blemmer på innsiden av begge lårene som var mellom ti og femten centimeter i diameter. Midt på hadde huden blitt gnidd av og resultert i blødende, åpne sår på grunn av gnissingen med den fuktige huden som hadde oppstått mens jeg hadde gått rundt. Jeg hadde kjøpt noe talkumpulver da jeg var i Valencia men jeg hadde ikke funnet noen steder å påføre dette midt på dagen så det hadde ikke blitt så mye bedre. Det hjalp ikke å kun ta det på om morgenen.

Etter jeg hadde spist frokost pakket jeg tingene mine og sjekket ut. Jeg hadde ikke tatt meg tid til å vente på at tørketrommelen skulle tørke alle klærne mine på natten så jeg hadde derfor hengt de opp til tørk på køyesengen jeg sov i. De var stort sett tørre så det gikk ganske greit å pakke de. Jeg dro deretter tilbake til det første vandrerhjemmet jeg bodde på. Etter å ha sjekket inn og funnet sengen min. På dette vandrehjemmet sov jeg på sovesal for 24 stykker og det var ganske mye mindre støy enn det en skulle tro på et slikt sted.

Søndag 21 september 2008
I guideboken min hadde jeg lest om Segovia og at det var verdt et besøk når en først var i Madrid. Denne dagen stod jeg opp klokken 9 og dro til buss-stasjonen. Jeg hadde egentlig tenkt til å dra til Toledo samme dag men jeg brukte såpass lang tid i Segovia at jeg måtte utsette dette til en annen dag. Katedralen i byen er en av de fineste jeg noen gang har sett. Arkitekturen på resten av byen likte jeg også. I det jeg gikk inn i katedralen fikk jeg en rar følelse som jeg aldri har hatt maken til. Håret reiste seg på armene og jeg fikk gåsehud over hele kroppen og frysninger.

Jeg vet ikke om det er noe de har der hver dag men det var en slags parade i byen hvor deltagerne gikk utkledd i kostymer fra middelalderen. Ved siden av katedralen er byen kanskje mest kjent for sin akvedukt fra romertiden og dette ble som seg hør og bør dokumentert.

Da jeg kom tilbake til Madrid slappet jeg litt av på vandrehjemmet før jeg gikk til byen for å spise.

Dette var den første dagen på reisen hvor det ikke var sol på morgenen. Det var litt grått på morgenen men været bedret seg og det ble cirka 35 grader på ettermidagen.

Mandag 22 september 2008
Denne dagen stod jeg opp til vanlig tid og dro til togstasjonen. Der kjøpte jeg en billett til Barcelona med hurtigtoget. Det er litt over 500 kilometer mellom Madrid og Barcelona og denne strekningen blir gjort unna på 2.5 timer med hurtigtoget. Jeg kunne alternativt tatt bussen men det ville tatt 8 timer så det gadd jeg ikke. Etter jeg hadde kjøpt billett låste jeg inn sekken min i et skap og dro til buss-stasjonen jeg hadde brukt for å dra til Toledo. Da jeg kom tilbake til Madrid fra Segovia hadde jeg spurt om bussen til Toledo gikk fra den samme stasjonen. Da jeg skulle kjøpe billett fant jeg ut at jeg hadde blitt feilinformert og at jeg måtte dra til en av de andre buss-terminalene i byen. I Madrid er det intet mindre enn tre hovedbuss-stasjoner og to togstasjoner så en har virkelig friheten til å velge. Etter litt leting kom jeg meg til den andre stasjonen og fikk kjøpt billett og kommet meg til bussen. På grunn av denne bomturen fikk jeg ganske mye mindre tid i Toledo enn jeg hadde planlagt. Det var for det meste turister og suvenirbutikker i byen. Katedralen var ganske fin men det var det eneste. Jeg kjøpte en replika av en stor dolk i en av butikkene.

Da jeg hadde kommet meg tilbake til Madrid skulle jeg inn på togstasjonen for å vente på hurtigtoget. Noe jeg ikke viste var at de sjekket bagasjen på samme måte som de gjør på flyplasser. Jeg hadde en dolk jeg hadde kjøpt i Toledo i esken sin som igjen lå i en pose og tenkte egentlig ikke så veldig mye over skanningen. På grunn av dolken ble jeg tatt til side og stilt en del spørsmål. Siden den lå i esken sin fikk jeg beholde den men vakten jeg snakket med ville dog ha billetten og passet mitt. Han skrev ned en del informasjon derfra så jeg er siker på at de ville huke tak i meg hvis det skulle skje noe på toget. Dolken fikk jeg beholde mot at jeg puttet den i sekken slik at ikke togpersonalet fikk øye på den. Toget kjørte ganske raskt så jeg fikk ikke tatt så veldig mange bilder ut av vinduet. Alle motivene hadde passert før jeg fikk skrudd på kameraet. Det var deilig å ha kommet seg frem til Barcelona på såpass kort tid. Selv om jeg hadde reist et godt stykke fikk jeg allikevel masse tid på kvelden. Jeg bodde på samme vandrerhjem som den første natten jeg bodde i Barcelona.

Tirsdag 23 september 2008
I dag stod jeg opp klokken 10 og fikk med meg ganske mange severdigheter i byen. Da jeg kom meg til rådhuset var det en ganske omfattende diskusjon. På meg virket den demonstrerende mengden som de var noe ala Blitz i Norge men jeg fikk i ettertid vite at dette var brannmenn som demonstrerte mot dårlige lønns- og personalvilkår. Resten av dagen ble brukt til å få med seg mest mulig av byen.

Det var ganske dårlig vær den dagen og det regnet veldig mye. Etter jeg hadde vært i sentrum brukte jeg store deler av dagen på Montjuik hvor det er en del fine fasiliteter som absolutt er verdt å få med seg.

Da jeg kom meg tilbake til vandrerhjemmet hadde det kommet en ny jente på sovesalen jeg holdt til på. Hun var australsk på var på en et års rundtur verden over. Resten av dagene jeg skulle være i Barcelona kom jeg til å henge med henne.

Onsdag 24 september 2008
Jeg stod opp klokken 09 og dro til en guidet tur i byen sammen med Emma. Guiden var fransk og var helt grei. Vi fikk sett på en del steder jeg ikke allerede hadde vært i byen tidligere og fikk vite en del faktating jeg heller ikke visste. Etter at vi hadde vært på den guidete turen gikk vi litt rundt for å se på folkelivet. Det var en festival i byen så det var ganske mange mennesker rundt omkring. Det var veldig mange band som spilte på lokale instrumenter laget av tre som så ut som miniatyrklarinetter. Det var en slags parade som vi så på før vi returnerte til vandrerhjemmet.

Torsdag 25 september 2008
Jeg stod opp litt tidlig og dro til akvariet. Emma hadde ikke lyst til å være med så hun sov fortsatt da jeg dro. Selve akvariet var ganske likt alle andre jeg har vært i så sånn sett var det ikke noe nytt. Det som var litt spennende var at de hadde laget en tunnel gjennom hovedakvariet, noe som gav et litt annerledes syn på fiskene som var i akvariet.

Da jeg hadde vært på akvariet en stund gikk jeg tilbake til vandrerhjemmet for å hente Emma. Etter å ha ventet litt der gikk vi sammen til Park Güel. Denne parken ligger på en høyde over byen og en har en utrolig utsikt derfra. Det er ganske mange særpregede bygninger i parken og verdt å få med seg. Etter å ha tilbrakt store deler av dagen her gikk vi tilbake til vandrehjemmet hvor det var fest. Jeg ble med ut en liten tur men da jeg skulle fly hjem til Norge dagen etterpå slapp jeg meg ikke skikkelig løs.

Fredag 26 september 2008
Jeg stod opp i ni-tiden og sa hadet til Emma før jeg dro til flyplassen og fløy tilbake til Norge.