You are here

Travel letters from Austria, easter 2010

--- Sendt 4 april 2010 ---

Nå har jeg vært her nede i et par dager og tenkte jeg skulle skrive litt om hva jeg har bedrevet tiden med. Det er et helt annet oppsett på tastaturet i Østerrike enn jeg er vandt til fra andre land jeg har vært i så det kan hende det dukker opp noen leifer men det regner jeg med dere overlever.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg synes om folket her enda. Alt er rent og pent men det virker som de er ganske uhøflige. Står det fire stykker sammen og snakker er de tilbøyelige til å ga rett gjennom mengden for å komme seg frem istedenfor å gå rundt slik det er vanelig å gjøre alle andre steder. Foreløpig liker jeg Wien og atmosfæren i byen veldig godt og det er veldig mye å se her.

Flyet mitt gikk ikke før litt utpå dagen på torsdag så jeg pakket ferdig da jeg stod opp og dro til flyplassen. Jeg ville ikke ha en gjentagelse av hva som hendte på ferien jeg var på før jul så denne gangen ville jeg være ute i god tid. Flytiden var på cirka to timer og førti minutter som heldigvis gikk ganske raskt. Kanskje ikke så rart siden jeg sov store deler av veien. Det var heller ikke noe særlig turbulens sammenlignet med de flyturene jeg har hatt til og fra Spanien og Portugal og det var digg. I Wien var det ganske vårlig vær. Nesten ikke en sky på himmelen og litt under 20 grader. Det gikk ganske greit å finne frem til vandrerhjemmet. det har 220 sengeplasser og ligger 5 minutters gange fra Westbahnhof som er noe ala Oslo S. Resten av torsdagen gikk med til å gå rundt i gatene i Wien for å få en føling med byen. tradisjonen tro greide jeg å gå meg bort et par ganger og da jeg skulle bruke GPSen min fant jeg ut at jeg hadde mistet minnebrikken med kart over Europa så den fikk jeg ikke brukt til å finne veien tilbake. Senere fant jeg ut at jeg hadde mistet den på gulvet i sovesalen på vandrerhjemmet så jeg var glad jeg fant den igjen. Etter å ha funnet veien tilbake til vandrerhjemmet tok jeg et par halvlitere med noen andre i baren før jeg la meg. Slik jeg hadde gjort forrige gang tok jeg med lue til å ha på om natten.

I Spania og Portugal hendte det flere ganger at jeg hadde våknet fordi jeg var kald og det ville jeg ikke oppleve igjen. Annen hver gang jeg våknet var jeg kald og gjennomvåt så det bød på en utfordring å sove. Siden jeg delte soverom med 5 berter tok det en stund før badet var ledig og da det endelig ble min tur på badet var vannet selvfølgelig kaldt. Det har det egentlig vært alle morgenene her men det er kanskje ikke så rart siden det er såpass stort vandrerhjem. Jeg dro til sentrum og fikk med meg en del museum før jeg tok en tre timers walking tour sammen med en del andre folk. På denne walking touren ble vi tatt med igjennom de sentrale deler av Wien og fikk en innføring i litt historie og kultur på tysk vis. Ved katedralen fikk vi 20 minutter til å gjøre hva vi ville før walking touren fortsatte. I alle kirker og katedraler jeg har vært i i Spania og Portugal hvor det har vært mulig har jeg tent et lys for Haakon. Katedralen i Wien ble intet unntak.

Etter dette dro vi til en restaurant for å spise. Vi var vel et eller annet sted mellom 12 og 15 stykker så vi dro videre til et av vandrerhjemmene for å drikke videre før vi dro på byen. Kveld ble til natt og natt ble til morgen før jeg kom meg hjem igjen og fikk lagt meg.

I går stod jeg opp til vanelig tid og brukte hele dagen i det offentlig rommet i Wien. Det er ganske mange store parker i byen og det var ganske interessant å flytte litt rundt mellom disse og se på menneskelivet. Et par nærliggende kirker og andre bygg ble også sett litt nærmere på også.

I dag har jeg fått med meg noen flere museum og kirker. Mange av museumene har vært ganske sære i forhold til min smak men jeg likte best Leopold muséet som jeg var i på fredag. Nå har jeg slappet litt av på vandrerhjemmet. Senere i dag skal jeg møte ei fra New Zeeland som jeg ble kjent med på fredag. Jeg skal prøve å få til en piknik med henne i en av parkene i morgen før jeg forlater Wien for denne gang.

I morgen er planen å dra til Salzburg og ta en dagstur derfra til München før jeg drar tilbake til Wien på torsdag. Jeg vurderer å dra innom Linz på veien tilbake til Wien på torsdag.

--- Sendt 8. april 2010 ---

Nå har det gåt et par dager siden jeg skrev sist så tenkte jeg skulle gi dere en liten heads up.

Sist jeg skrev til dere var vel litt utpå dagen på søndag. Den kvelden ble ikke helt som planlagt for å si det slik. Jeg møtte mange av de jeg hadde vært sammen med på fredag og et par til. Vi spist middag på det samme stedet vi startet på fredag men ble værende der ut i de små timer. De tre siste ølene vi drakk skulle være den siste men det blir vel gjerne til at en sitter litt til når en har det gøy.

Etter fire timers dårlig søvn tok jeg meg en veldig kort, kald dusj før jeg pakket og sjekket ut. siden det regnet så skippet jeg planene jeg hadde lagt for mandagen og dro rett til Salzburg. Togturen tok tre timer og setene i toget var helt jævelige å sitte i. I alle fall hvis en er litt over middels sliten og har lyst til å sove. da jeg kom meg frem tok jeg en lang, deilig, varm dusj og tok meg en liten cowboystrekk, noe som var himmelsk. Salzburg er en av de fineste byene jeg har vært i noen gang og jeg skal definitivt tilbake til byen. gamlebyen anses for å stå for en av den beste byplanleggingen i barokk-stil i Europa. Dessuten ligger den i ganske idylliske omgivelser med fjell og fin natur over alt. Etter å ha sovet litt tok jeg for meg byen og vandret rundt en del timer for å få en føling med stedet. På vandrerhjemmet viste de Sound of music på kvelden. Den er herfra så det var ganske greit å se filmen for første gang her i byen.

Dagen etter stod jeg opp og tok for meg en del museum og offentlige områder i byen. Det er veldig mange gatemusikanter her som spiller klassisk musikk. Jeg tok også for meg deler av byen som jeg ikke hadde blitt kjent med tidligere for jeg dro tilbake til vandrerhjemmet og spiste middag sammen med noen av de jeg hadde blitt kjent med tidligere på dagen. Resten av kvelden ble brukt til å lese i en bok jeg hadde tatt med.

I går tok jeg for meg festningen som ligger på en høyde i byen. Derfra kunne en se seler av alpene om området rundt. Det var ganske malerisk og et av de fineste stedene jeg har vært noen gang. Jeg brukte en del timer der oppe før jeg ruslet ned til byen igjen. Jeg tok for meg de siste museumene jeg hadde lyst til å se som jeg ikke hadde sett enda før jeg dro tilbake til vandrerhjemmet og sosialiserte litt der. Salzburg er definitivt en by jeg skal tilbake til og jeg likte meg nesten like bra der som i Granada. jeg hadde egentlig tenkt til å stikke til München en tur mens jeg var i Salzburg men hoppet over det da jeg likte meg såpass godt i byen.

I dag stod jeg opp i 9-tiden, dusjet, pakket og sjekket ut. Så dro jeg til togstasjonen og dro til Linz. Byen ligger mellom Salzburg og Wien og ble ansett som fødebyen til en viss herre med bart selv om han var født i en by utenfor Linz. Jeg fant ingen turistinfo med kart på togstasjonen så jeg gikk litt på måfå fremtil jeg fant en park. Der ble jeg litt kjent med ei som gav litt veiledninger på hvilken retting jeg skulle gå for å se det jeg ville se i byen. Jeg tok for meg gamlebyen, handleområdet og katedralen som er den største katedralen i Østerrike. Etter en del timer i Linz tok jeg toget videre til Wien og sjekket inn paa vandrerhjemmet. Her skal jeg være til jeg drar hjem på søndag. Jeg planlegger en tur til Bratislava enten i morgen eller lørdag. Et par av de jeg ble kjent med i helgen hadde vært der så jeg fikk rutetider, kart og beskrivelser på hva jeg burde se i byen. I følge de bruker en ikke mer enn tre timer cirka på å få med seg det mest interessante i Bratislava så jeg kan rekke det på en halv dag før jeg drar tilbake til Wien. Etter at jeg kom tilbake har jeg vært innom handleområdet og vindusshoppet litt.

Dagen etter, på lørdag, stod jeg opp til vanelig tid og dro til buss-stasjonen. Denne dagen skulle jeg dra til Bratislava. Stasjonen lå litt utenfor sentrum så jeg måtte ta T-banen et stykke for å komme meg dit. Etter at jeg hadde kjøpt billett måtte jeg vente en god stund før bussen gikk. Bussturen tok en times tid som gikk ganske raskt. Det var overskyet og litt ruskevær da jeg kom meg frem til Bratislava. Det tok ikke mer enn et par timer å gjøre unna det historiske sentrum og festingen som ligger på en høyde litt over byen. Jeg hadde lagt inn posisjonen til buss-stasjonen på GPS’en min så det var rimelig enkelt å finne tilbake igjen. Bratislava var et ganske lite sted uten noen særlige severdigheter. Da jeg kom tilbake til Wien slappet jeg litt av på vandrerhjemmet før jeg dro til sentrum og gjorde to museum. Jeg brukte også en del tid på å finne et sted som solgte frimerker slik at jeg kunnne få sendt unna postkortene jeg hadde skrevet.

Dagen etter var den siste dagen min i Wien. Jeg hadde planer om å gjøre to store museum men jeg innså at disse var såpass store at jeg ikke ville fått tid til å gjøre begge disse. Det ble istedenfor til at jeg gjorde noen museum på Hofburg som er der Hafsburg-familien bodde. På kvelden ble det lett sosialisering i baren på vandrerhjemmet før jeg fant sengen.

Dagen etterpå stod jeg opp ganske tidlig for å rekke flyet hjem til Norge.